Knowmads – alternatief onderwijs – Nieuw Nederland

Source – Nieuw Nederland.

https://d1qgypbvkyx3ls.cloudfront.net/unsafe/1600x1200/smart/https://admin.stedenintransitie.nl/wp-content/uploads/2015/03/DSC_01711.jpg“De universiteit richt zich op het hoofd, wij op het hart”

Pieter Spinder is de initiatiefnemer van business school Knowmads. Een school buiten het systeem om, waar zelfontwikkeling centraal staat. Geen tentamens en certificaten, maar het opdoen van praktische kennis en ervaring.

Hoe maak jij de stad?

Bij Knowmads gaat het om empoweren en enablen. Studenten vinden uit wie ze zijn, wat hun verhaal is en wat ze in de wereld willen zetten. Er zit een groot verschil in de manier van onderwijs tussen Knowmads en de universiteit. Op de universiteit leer je veel dingen die je nooit meer gaat gebruiken, maar de echt belangrijke dingen leer je niet. Knowmads kent een driehoek die bestaat uit hoofd (kennis), handen (praktijk) en hart (gevoel), dit laatste is binnen het reguliere onderwijs totaal uitgesloten. Daar gaat het voornamelijk om kennis, ofwel het hoofd.



De studenten van Knowmads worden aan het begin van het jaar in een tribe geplaatst. Binnen een tribe proberen wij deze driehoek te faciliteren om te zorgen dat de groepsdynamiek klopt. De eerste drie maanden van het studiejaar zijn we vooral bezig met kennis te ‘ontleren’. Wat ontleren is? Ik gebruik altijd als voorbeeld dat ik ooit op de MAVO ben begonnen en toen ben blijven zitten omdat ik aardrijkskunde niet had gehaald. Ik wist namelijk niet hoe de hoofdstad van Joegoslavië heette. Joegoslavië bestaat nu helemaal niet meer. Ofwel, je leert veel crap die je niet nodig hebt.

De studenten binnen een tribe bepalen zelf wat ze willen leren, ook wel self-directed learning genoemd. Als de studenten namelijk starten met Knowmads, weten ze niet wat ze niet weten. Samen gaan we op zoek naar wie je bent en wat je wilt bereiken. Sommige mensen kunnen dat na een maand beantwoorden, anderen na een jaar nog niet en ik na 47 jaar nog niet. De tribes kunnen zelf initiatief nemen door een project te starten, maar er komen ook dagelijks projecten binnen door bedrijven. Dit kan een project van KLM zijn tot de plaatselijke buurtvereniging.

knowmads3

Aan de hand van wat de tribes willen leren, worden workshops georganiseerd. Dit zijn praktische workshops, zonder theoretische modellen die vertellen hoe je iets moet aanpakken. Ook zijn ze erg gericht; als een tribe bijvoorbeeld een product op de markt wil zetten, organiseren we een salesworkshop waarin precies wordt verteld hoe dit het best kan.

Hoe is Knowmads ontstaan?

Een vriend van me vroeg of ik les wilde geven op de Hogeschool van Amsterdam (HvA): ‘Drie maanden marketing, dat kun jij’. Dit heb ik toen gedaan en ik kreeg een doos vol overheadsheets thuisgestuurd. Daarbij zat een boek waarin stond welke overheadsheet ik op welke dag mocht behandelen. Ik had hier alleen helemaal niet naar gekeken en toen ik op dinsdagochtend om 11 uur moest begonnen, ben ik om 9 uur alvast naar de HvA gegaan om te kijken wat ik eigenlijk moest doen.

Toen ik was begonnen met lesgeven, voelde het na een half uur al niet goed. Ik zei: ‘Jongens, ga dat boek zelf maar lezen, want ik heb geen zin om dit de komende twaalf weken te doen’. De studenten stuurde ik naar huis en ik beloofde ze dat ik iets zou verzinnen voor de volgende les. Destijds had ik een eigen marketingbureau en werkte voor enkele grote klanten. Vervolgens heb ik de studenten zeven weken lang meegenomen naar deze klanten om ze in aanmerking te laten komen met hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Knowmads1

Zo zijn we bij Unilever geweest, maar ook bij de slagerij. Daar hebben we twee dagen lang vlees uitgebeend en ons afgevraagd wat vlees nou eigenlijk is en waar het vandaan komt. Na zeven weken moesten de studenten het tentamen maken en uiteindelijk had slechts 4% het tentamen gehaald. Dit was het laagste slagingspercentage dat er ooit was gehaald. De volgende dag kreeg ik een belletje dat ik niet meer hoefde te komen.

Zes weken later werd ik gebeld door het hoofd van de afdeling. Ze vroeg wat ik met de studenten had gedaan, want uit de studentenenquête bleek dat ik was beoordeeld met een 8,7. Dit terwijl het slagingspercentage van het tentamen 4% was. Toen heb ik haar uitgenodigd om koffie te drinken en haar verteld dat we bij klanten zijn langsgegaan. Vervolgens mocht ik nieuwe programma’s opzetten binnen de HvA.

In 2005 wilde ik iets nieuws doen binnen de hogeschool en ontdekte ik Kaospilot in Denemarken. Dit is ook een alternatieve school en in 2007 ben ik naar Denemarken gegaan om te kijken of of we konden samenwerken. Al snel kwam ik erachter dat ik dat niet moest doen. KaosPilot is een school buiten het systeem en als je dat in het systeem brengt, gaat het dood. Ik ontmoette toen Martin en Peter en die wilde KaosPilot in Nederland beginnen. Vervolgens hebben we deze school opgericht in Rotterdam. Omdat KaosPilot in Denemarken uiteindelijk een officiële opleiding werd en we dit niet wilden in Rotterdam, is KaosPilot ermee gestopt. Toen heb ik besloten KnowMads op te richten.

Knowmads2

Er zijn een paar dingen in de universiteit waar ik niet in geloof. Bij ons gaat het erg om ritme, aandacht, kwetsbaarheid en enthousiasme. De universiteit richt zich op het hoofd, wij op het hart. Diploma’s zeggen welke tentamens ik heb gehaald, maar niks over welke kant ik op wil. De docenten kotsen kennis over de studenten uit en zij kotsen het weer terug op een tentamen.

De universiteit is natuurlijk een plofkippenfabriek. Maar je moet Knowmads niet vergelijken met een hartchirurgopleiding. Je kunt iemand niet een lichaam geven en ze er maar op los laten gaan. Maar wat wel belangrijk is, is de mentaliteit. Wij vinden iedereen die hier komt binnenlopen goed genoeg, terwijl je bij een universiteit binnenloopt en je eigenlijk nog ‘beter’ gemaakt moet worden.

Wat inspireert jou?

Mijn dochter van twee. Ze kijkt de wereld in met veel vertrouwen en nieuwsgierigheid en weet daarnaast precies wat ze wil. Als je kinderen krijgt zit de wereld opeens anders in elkaar. Je gaat je afvragen wat we eigenlijk aan het doen zijn in deze wereld. Of de wereld wel klopt. Ik vraag me af hoe ik verandering kan brengen op mijn eigen 1,5 vierkante kilometer. Ik geloof niet dat ik veel invloed heb op een school in Amerika of de oorlog in Israël, maar probeer in mijn eigen omgeving wel dingen te veranderen.

Wat betekent Nieuw Nederland voor jou?

Ik geloof erg in dit platform – het gaat over netwerken. Connecties maken met wat er al is, vind ik erg belangrijk. Mensen moeten elkaar kunnen vinden. Ik krijg aan een stuk door mails van jullie, maar het is goed dat elke keer die connectie wordt gemaakt en er ook duidelijk wordt gemaakt dat deze connectie er is. Er bestaan namelijk wel veel netwerken, maar niemand weet echt waar ze deze kunnen vinden.

Leave a Reply

