Lifehacks voor leraren

Bron – Kennisnet.nl

1) Organiseren van online bronnen

Wat is het?

Symbaloo is een webpagina waarop je al je favoriete websites kunt verzamelen, om die vervolgens te delen met wie je maar wilt.

Waarvoor gebruik je het? 

Lesvoorbereiding, contact ouders en leerlingen.

Wat heb ik eraan?

Dankzij meerdere tabbladen kun je je favoriete websites onderverdelen in bijvoorbeeld ‘lesideeën’, ‘netwerk’ en ‘professionaliseren’. Deze tabbladen kun je ook delen met anderen, zoals de sectie of jaargroep waarin je werkt.

Je kunt ook een tabblad maken voor je leerlingen. Zo hoef je ze niet steeds opnieuw te verwijzen naar een website, maar deel je één link met ze waarop alle websites staan die ze kunnen gebruiken. Zodra je een nieuwe website toevoegt, komt deze automatisch ook bij je leerling terecht.

2) Ideeën verzamelen

Wat is het?

Pinterest is een online ideeën-prikbord, dat je kunt delen met anderen en waarop je alles kunt verzamelen wat je interessant vindt.

Waarvoor gebruik je het?

Lesvoorbereiding, professionalisering.

Wat heb ik eraan?

Er komen heel veel ideeën op leraren af; via vakliteratuur, digitale nieuwsbrieven, websites, sociale media, noem maar op. Vaak wil je later nog met die ideeën aan de slag, of je wilt een artikel op een ander moment nog eens rustig doorlezen. Met Pinterest verzamel je die ideeën voortaan met één klik op de knop (de ‘Pin It-knop’ die op veel websites te vinden is). Zo komt het artikel als een Post-it op jouw prikbord terecht.

Het mooie is dat je je ideeën op Pinterest terugvindt als een plaatje, in een duidelijk overzicht. Je prikbord is toegankelijk vanaf alle devices en je bewaart alleen wat je nodig hebt; niet de hele webpagina maar alleen de directe link naar dat wat jouw interesse heeft.

Binnen Pinterest kun je verschillende prikborden beheren, zodat je lesideeën apart staan van bijvoorbeeld werkvormen of time-managementtips.

3) Slimmer e-mailen

Wat is het?

Een boodschap of automatische tekst die aan je e-mail wordt toegevoegd en manieren om je mail overzichtelijk te organiseren.

Waarvoor gebruik je het? 

Tijdbesparing, efficiënt werken.

Wat heb ik eraan?

Veel mensen verliezen tijd aan het afhandelen van hun e-mail. Je kunt die tijd flink verkorten door teksten die je vaker typt, automatisch te laten toevoegen. Begin met een automatische handtekening waaraan je ook een afsluitende groet toevoegt (bijvoorbeeld: ‘Hartelijke groeten’, gevolgd door je naam). Via de Helpbutton in je mailprogramma kun je vinden hoe je dit moet instellen.

Voeg aan je handtekening de dagen en tijden toe waarop je werkt (voor parttimers) of laat weten op welke moment je jouw e-mail bekijkt. Zo weet de ander wanneer hij of zij antwoord kan verwachten en krijg jij meer rust.

Ook teksten die je vaak gebruikt in je mailtjes kun je automatiseren. Denk aan de naam en het adres van je school. Zoek in Word of in je e-mailprogramma naar ‘sneltoetsen’ en/of ‘autotekst’.

Is jouw inbox bomvol en bestaat het uit één lange lijst mailtjes, alle soorten door elkaar? Een uitstekende manier om je e-mail op een zodanige manier te beheren dat je er minimaal werk aan hebt, is ‘getting things done’ (GTD).

  • Stop alles in één map: oude mail.
  • Alle binnenkomende e-mails delegeer je voortaan naar de volgende mappen:

1. Mails die ik moet doen

2. Mails die ik moet beantwoorden

3. Mails die ik (heb) gedelegeer(d) naar anderen

4. Mails voor de komende vergadering/dit project.

Zo vergeet je nooit meer mailtjes te beantwoorden of handelingen uit te voeren.

Kijk ook eens kritisch naar je inbox en meld je af voor alle reclamemailings, updates van sociale media en nieuwsbrieven die je, wees eerlijk, toch niet leest.

4) Je netwerk vergroten

Wat is het?

Een informeel netwerk dat bestaat uit mensen met wie jij spreekt over het vak en van wie jij leert. Sociale media kunnen je helpen met het opstarten, uitbreiden en onderhouden van zo’n eigen ‘personal learning network’.

Waarvoor gebruik je het?

Professionalisering en het samenstellen van lesinhoud met behulp van sociale media.

Wat heb ik eraan? 

Via sociale media kun je mensen benaderen aan wie je iets kunt hebben bij het ontwikkelen van vaardigheden of het verdiepen van je lesinhoud. De meesten van ons spreken al regelmatig met collega’s over hun vak. Maar dankzij sociale media kun je dat ‘personal learning network’ vele malen groter te maken, beter onderhouden en beter benutten. Zo kun je tijdens een meningsvormende discussie communiceren en discussiëren met mensen van ver buiten je eigen schoolomgeving.

Zo’n netwerk geeft je ook direct toegang tot een grote hoeveelheid kennis, ervaring en mogelijk ook lesmateriaal en lesideeën. Hoe groter jouw netwerk, hoe groter de kans dat iemand snel antwoord heeft op een vraag of net dat ene goede lesidee heeft.

Daarnaast dient je netwerk als een filter; het draagt bij aan het voorselecteren van informatie die mogelijk relevant is voor jou als leraar. Veel leraren die bezig zijn met innoveren van werkvormen en lesmateriaal delen hun bevindingen op Twitter. Natuurlijk moet je uitkijken dat je niet ten onder gaat aan een overkill aan informatie. Gebruik daarom een ‘social media dashboard’ zoals Hootsuite, waarin je ‘streams’ kunt selecteren zodat je alleen de posts van mensen te zien krijgt die je het meest relevant vindt. En zorg dat je je aanmeldt voor relevante groepen op LinkedIn en Facebook.

5) Online opslaan van documenten

Wat is het?

De cloud, een verzamelnaam voor online ‘opslagplaatsen’ als Dropbox, Google Drive, OneDrive of iCloud die ervoor zorgen dat je altijd en overal toegang hebt tot jouw bestanden.

Waarvoor gebruik je het?

Efficiënt werken, online bestandsbeheer

Wat heb ik eraan? 

Je bestanden online opslaan heeft grote voordelen. Je kunt er altijd bij, vanaf welke computer dan ook. En je hoeft nooit meer een USB-stick mee te nemen (die je kwijt kunt raken, en die virussen kan verspreiden). Ook maakt de cloud het gemakkelijk om bestanden te delen met anderen. Bovendien kun je documenten waar meerder mensen aan werken opslaan in een gedeelde, online map zodat je geen gedoe meer hebt met verschillende versies.

Om je bestanden veilig te kunnen opslaan in de Cloud, is het wel verstandig met een aantal dingen rekening te houden. Zo is het slim alleen verbinding te maken vanaf een beveiligd netwerk en privacygevoelige documenten te versleutelen.

6) Digitale tools voor klassenmanagement

Wat is het?

Digitale tools en programma’s waarmee je je klassenmanagement kunt verbeteren.

Waarvoor gebruik je het?

Klassenmanagement

Wat heb ik eraan? 

Als je de beschikking hebt over een beamer en/of een digibord kun je gebruik maken van schoolbordportaal.nl. Naast inhoudelijk lesmateriaal vind je er een groot aantal tools die jou kunnen ondersteunen bij klassenmanagement. Denk aan algemene gereedschappen als een stoplicht of een stopwatch. Maar ook de random namenkiezer en de groepsindeler zijn erg populair.

Wil je je klassenmanagement nog wat geavanceerder inrichten, en bijvoorbeeld positief gedrag stimuleren, dan kun je eens kijken naar ClassDojo. Die tool maakt het mogelijk om leerlingen gerichte feedback te geven. De feedback en de prestaties van jouw leerlingen worden geregistreerd en bewaard. De meeste leerlingvolgsystemen registreren de sociaal-emotionele ontwikkeling maar twee keer per jaar, ClassDojo geeft altijd een up-to-date status van jouw leerlingen.

7) To-do-lijstjes

Wat is het?

Digitale lijstjes om al je taken te beheren, zoals Any.do, Remember the milk, maar ook de standaard takenlijstjes van Windows en Apple.

Waarvoor gebruik je het? 

Ruimte in je hoofd.

Wat heb ik eraan?

Het belangrijkste van to-do-lijstjes is dat ze je hoofd leeg maken. Je hoeft simpelweg minder te onthouden. Je kunt de apps op verschillende manieren gebruiken – wel of geen tabbladen, wel of geen herinneringen en hoe vaak. Het is heel persoonlijk wat voor jou werkt. Probeer verschillende apps uit en geef ze de tijd onderdeel van je routine te worden. Voor diegenen die niets hebben met to-do-lijstjes: probeer je hoofd leeg te maken door een actie gelijk in te plannen in je agenda. Dat dwingt je alvast na te denken over de hoeveel tijd die het je gaat kosten en welke deadline haalbaar is. Dat is een mooie filter; soms blijk je ergens helemaal geen tijd in te willen investeren.

8) Handige formats (in Excel of Word)

Wat is het?

Vaste formats voor formulieren en documenten die maken dat je niet alles telkens opnieuw hoeft in te voeren.

Waarvoor gebruik je het?

Administratie. Efficiënt werken.

Wat heb ik eraan?

Leraren zijn veel tijd kwijt aan papierwerk. Gespreksformulieren die moeten worden ingevoerd in het leerlingvolgsysteem, aftekenlijsten, cijferlijsten, overzichten, schema’s, notities en planningen. Vaak moet je iets telkens opnieuw noteren. Maak daarom vaste formats voor alles wat je registreert. Een digitaal format kun je opslaan in de cloud en vervolgens kopiëren en plakken. Een papieren format print je gewoon in veelvoud uit.

Het gaat er om dat je veel doet met weinig moeite. Met voorgeprinte etiketten hoef je niet meer alle namen van de kinderen op schriften te schrijven en met standaard stickers kun je alle onderdelen benoemen die je bij werkstukken beoordeelt. Voortaan hoef je alleen nog maar het cijfer op te schrijven.

In je lerarenagenda kun je een geprinte lijst van leerlingnamen plakken. Vervolgens hoef je elk jaar alleen maar de nieuwe leerlingen bij te schrijven op de lijst. Zeker in het VO, waar je soms dezelfde leerlingen meerdere jaren doceert, heb je van een dergelijke lijst enorm profijt.

En door tijdens oudergesprekken een standaardformulier te gebruiken en je aantekeningen al meteen op de computer te verwerken, is het later veel gemakkelijker dat gesprek in te voeren in het leerlingvolgsysteem.

9) Time-management

Wat is het?

Apps of programmaatjes op je computer, zoals Awesome timelogger (App Store of Google Play) en Rescue time, die je helpen je tijd beter en efficiënter te gebruiken.

Waarvoor gebruik je het?

Inzicht krijgen in tijdsbesteding

Wat heb ik eraan? 

Aan welke werkzaamheden besteed je teveel tijd of misschien wel te weinig? Hoe kun je ervoor zorgen dat sommige taken minder tijd gaat kosten? Er zijn allerlei apps en programmaatjes die voor jou bijhouden hoe lang je aan een bepaalde taak besteedt. Zo werk je aan hóe je werkt en werk je niet langer op de automatische piloot. En dat is belangrijk, want hoe je je werk uitvoert kan van directe invloed zijn op de werkdruk die je ervaart.

Meer weten?

Lees ook onze andere artikelen vol tips over lifehacking:

(Tekst: Angela Kouwenhoven m.m.v. Michel van Ast, www.2be-have.nl)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s